El programari lliure és quell que permet que els usuaris entrin en el seu codi font i el modifiquin per donar-li més aplicacions o millorar les que ja tenia. A més a més, té la peculiaritat que és gratuit. Això permet que tots tinguem accés a programes d'ús quotidià sense necessitat de pagar-los.
La cultura lliure consisteix en l'ús de la informació que trobem a internet lliurement, sense tenir necessitat de pagar per obtenir-la. Com que l'aparició d'internet és molt recent, no hi ha lleis que prohibeixin l'ús d'aquesta informació i amparin als autors. Per aquest motiu, s'ha creat Creative Commons. Aquesta empresa protegeix la informació dels autors i evita que altres la usin sense nombrar la font d'on l'han extret. Existeixen pàgines on trobar informació llicenciada en Creative Commons, com ara wikimedia i flickr.
4 situacions per debatir...
A- El professor d'educació física diu als seus alumnes: "Per demà, tothom vindrà a classe amb unes "Nike. Jordan Collezione 20/3" per a poder fer les pràctiques de basquet.
El professor obliga als seus alumnes a comprar unes bambes determinades. Especifica el model exacte i no dóna opció als alumnes i pares d'escollir unes altres sabates. No és correcte obligar a consumir un producte determinat, per tant aquesta activitat no és vàlida.
B- Estem a classe fent un projecte de col·laboratiu de ciències i diem als nostres alumnes: Aneu a google, cerqueu imatges sobre la terra i les aneu enganxant i comentant al Word.
El professor especifica un programa determinat amb el qual s'ha de realitzar el treball. Proposa un programa que no pertany al programari lliure i que per tant no tothom hi pot tenir accés.
C- Per a preparar una classe, el mestre ha confeccionat un fantàstic PowerPoint en el que li manquen les dues últimes diapositives, l'envia per correu electrònic als seus alumnes amb la instrucció següent: Obriu el PowerPoint, fet amb la versió 2007, i completeu les dues últimes diapositives amb les dades que falten i la propera setmana el porteu a classe per comentar-lo.
Com en el cas anterior, el professor imposa l'ús d'un programa i una versió determinada. Està obligant als alumnes a adquirir un programa que no pertany al programari lliure.
D- El professor de ciències, en una excursió, diu als seus alumnes: "Entreu a la botiga de records, agafeu les postals que vulgueu per portar-les als pares"
En aquest cas, el prfessor no exigeix als seus alumnes que adquireixin un producte determinat, els deixa escollir entre la oferta que hi ha. A més a més els brinda la possibilitat de adquirir les postals de manera gratuita.
La cultura lliure consisteix en l'ús de la informació que trobem a internet lliurement, sense tenir necessitat de pagar per obtenir-la. Com que l'aparició d'internet és molt recent, no hi ha lleis que prohibeixin l'ús d'aquesta informació i amparin als autors. Per aquest motiu, s'ha creat Creative Commons. Aquesta empresa protegeix la informació dels autors i evita que altres la usin sense nombrar la font d'on l'han extret. Existeixen pàgines on trobar informació llicenciada en Creative Commons, com ara wikimedia i flickr.
4 situacions per debatir...
A- El professor d'educació física diu als seus alumnes: "Per demà, tothom vindrà a classe amb unes "Nike. Jordan Collezione 20/3" per a poder fer les pràctiques de basquet.
El professor obliga als seus alumnes a comprar unes bambes determinades. Especifica el model exacte i no dóna opció als alumnes i pares d'escollir unes altres sabates. No és correcte obligar a consumir un producte determinat, per tant aquesta activitat no és vàlida.
B- Estem a classe fent un projecte de col·laboratiu de ciències i diem als nostres alumnes: Aneu a google, cerqueu imatges sobre la terra i les aneu enganxant i comentant al Word.
El professor especifica un programa determinat amb el qual s'ha de realitzar el treball. Proposa un programa que no pertany al programari lliure i que per tant no tothom hi pot tenir accés.
C- Per a preparar una classe, el mestre ha confeccionat un fantàstic PowerPoint en el que li manquen les dues últimes diapositives, l'envia per correu electrònic als seus alumnes amb la instrucció següent: Obriu el PowerPoint, fet amb la versió 2007, i completeu les dues últimes diapositives amb les dades que falten i la propera setmana el porteu a classe per comentar-lo.
Com en el cas anterior, el professor imposa l'ús d'un programa i una versió determinada. Està obligant als alumnes a adquirir un programa que no pertany al programari lliure.
D- El professor de ciències, en una excursió, diu als seus alumnes: "Entreu a la botiga de records, agafeu les postals que vulgueu per portar-les als pares"
En aquest cas, el prfessor no exigeix als seus alumnes que adquireixin un producte determinat, els deixa escollir entre la oferta que hi ha. A més a més els brinda la possibilitat de adquirir les postals de manera gratuita.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada